tisdag 20 augusti 2013

Riktig bondskog i Grangärde

 

Riktig bondskog i Grangärde


Det började bra med öppen och fin skog, mjuk skön mossa på marken, vackert väder och mycket syre i luften. Beroende på vägval så bjöd den sista biten av banorna på grönt och knöligt underlag.

Sammanfattningsvis så blev det en kanondag i Saxdalen med både bra terräng, bra banor, anmälan och resultat. Tyvärr fattades toan, så det blir bara 9 poäng.

Banläggare Rolf Bjäred hade lyckats få till banor som verkade lätta men det kanske var detta som lurade många, eftersom det bommades friskt. Själv räknade jag till tre ordentliga bommar. (se nedan på mitt löp).  

 

Totalt var vi 115 st, varav 10 st från klubben, som trivdes på Grangärdes tävling.

Resultatet finns här. 

Dagens karta kommer från bana 3D. Dessutom lite statistik och bom-orsaker på mittt löp.

 

Statistik Bana 2H: Om bomfrekvensen är satt till 10% så var den aktuella bomfrekvensen i klassen 22,4% och endast 3 st av 31 gick bomfritt. Den höga bomfrekvensen kan inte bero på för svår bana utan snarare tvärtom. Bana 1 hade bara 15% vilket anses vara normalt.

När det gäller höjdstigning så hade jag (Bana2) 81 meter på hela mitt löp. Svag till måttlig kupering helt enligt PM.

 

 Bom på femman berodde på osäkerhet och jag stannade för tidigt. Även att jag visste att jag inte var framme så tvekade jag när jag såg stenblocken till vänster. 

Kunde det vara blocken till höger om sten?? Bäst att kolla. Tyvärr fel. Stanna inte och tveka halvvägs.

Bommen på åttan. Ny drivväg som jag tog som stig. Drivvägen gick ända fram till hygget. Återigen en miss på avståndet. Här är det bara att fullfölja till hyggetsbörjan.

Bommen på tian. Dålig kompassriktning ut till hygget, där det också gick en ny stig som ej var med på kartan. Här borde jag redan från början gått mer rakt på dvs kollat kompassen, alternativt besannat mig och kollat riktningen när jag kom ut på hygget.  

UPPDATERAD: 16 DEC 2013 12:18Skribent: Hans Kruskopf

Veteranträning den 6 april i Fernviken

  Saknas på bilden gör Lars J och fotografen. Nederst: Så här sprang Anders På dagens veteranträning deltog 10 st veteraner som tog sig an s...